Reseberättelser

Dag 1 och 2. Ankomst till Luang Prabang, Laos.

Efter många timmar på flyg landar vi på Luang Prabangs flygplats. Ljuset är dramatiskt då vi möts av vår reseledare, Mikael. Vi har just ätit på flyget och åker därför […]

Dag 3. Luang Prabang.

Man tar det gärna lite lugnt vid frukosten när den går att äta på verandan med utsikt över palmer, vattendrag och risfält. Det visade sig snart att vi behövde förstärka […]

Dag 4. Luang Prabang.

Spången från våra rum och in till trädgården som leder förbi simbassängen till frukostrestaurangen är blöt av nattens regn. På risfältet utanför våra fönster letade flera män efter något med […]

Dag 5. Luang Prabang på cykel mm.

Vem kom på att det var en sund idé att cykla i Luang Prabang, undrar några av oss? Men snart märker vi att det är hur kul som helst och […]

Dag 6. Luang Prabang – Siem Reap.

Ganska många i gruppen var tillräckligt morgonpigga för att se den nästan ändlösa raden av munkar som vandrar genom Luang Prabang för att tigga mat. Lyckas de tigga ihop mer än […]

Dag 7. Siem Reap; Angkor Thom och Angkor Wat.

Igår ändrade Mikael bussen vi skulle ha haft bland templen till en armada av tuktuks. Utanför hotellet möts vi av alla dessa glada chaufförer. Vi får en per två personer […]

Dag 8. Siem Reap – Battambang.

Nu bär det av. I bussen på väg till sjön Tonle Sap pratar vi om allt möligt, bland annat om orkidéträd, kamelfotsträd och fjärilsträd. Begreppet kamelfot blir föremål för en […]

Dag 9. Battambang.

Varför tuktukarna utanför hotellet tutade så ivrigt på morgonen vet vi inte men så var det. Utan att engagera oss mer i det sätter vi oss i bussen och åker […]

Dag 10. Battambang – Phnom Penh.

Igår sa vi att vi går till frukosten direkt när den öppnar, men det var inte lika lätt idag. Frukostpersonalen var lite lagom förvirrad vid öppningstiden och de av oss […]

Dag 11. Phnom Penh.

Nu är det dags att se Phom Penh. Vi samlas i bussen för att åka till entrén till Kungapalatset. Egentligen åker vi bara med bussen för att våra lokalkontakter skall […]

Dag 12. Phnom Penh, och viss hemfärd.

Tidigt i morse åkte en del av vår nyvunna resefamilj hem till Sverige. Vi andra fick sova någon timme till innan bussen hämtade oss för resan till Sihanoukville. Rusningstrafiken i […]

Dag 13 – 14. Sihanoukville.

Här i Sihanoukville har vi fullt upp med att lata oss, upptäcka stranden, besöka staden och mest bara finnas till. Mycket av det som erbjuds handlar, som sagt, om havet. […]

Dag 15. Sihanoukville – Phnom Penh.

För att kunna äta frukost i lugn och ro och ändå hinna med ett sista dopp i havet tänker vi lämna hotellet klockan 10. Solen är helt uppe klockan 7 […]

Dag 16. Phnom Penh – Sverige.

Det blev bara några få timmar sömn och nu sitter vi i bussen igen. Få är ute i trafiken så här tidigt. Vi kommer fram till flygplatsen och ser att […]