Reseberättelser

Dag 1. Sverige – Cluj-Napoca.

Solen skiner men är inte särskilt stark i Stockholm när vi ger oss av mot flygplatsen. Färden dit går lika smärtfritt som navigeringen inne i Arlanda. Vid ombordstigningen var ambitionen […]

Dag 2. Cluj-Napoca – Sapanţa –Sighet Marmaţiei – Breb.

För de flesta av oss var natten kort. När vi samlas vid bussen är det lite drygt 15 grader varmt och några kommer som en stormvind lite efter att vi […]

Dag 3. Breb – Desești.

Tuppen galer och solen är uppe. Allt är precis som vi vill ha det när vi sätter oss på altanen för att äta vår första frukost i Maramureș. Alla är […]

Dag 4. Desești – Creasta Cocușului – Breb.

Precis som igår galer tuppen på morgonen men här gör han det bara då och då. Det porlande vattnet var rogivande och vi hade gott om traditionell utsmyckning runt oss […]

Dag 5. Breb – Budesti – Sarbi – Glod – Poienile Izei.

Det är kallare idag och många är iförda regnkläder när vi går ut genom Breb åt motsatt håll mot sist då vi lämnade vår glada värdinna Maria. Lervägen går upp […]

Dag 6. Poienile Izei – Botiza.

Den gudfruktige Paraschevas gamla träkyrka här i Poienile Izei byggdes år 1700 och är sedan 2009 skyddad av en UNESCO-klassificering. Den är den andra vi besöker av Maramureș åtta skyddade […]

Dag 7. Botiza – Ieud.

Sakta men säkert kravlar vi oss ur sängarna för att avnjuta en hemtrevlig frukost bland blommor, kvittrande fåglar och med närproducerad mat. Husen vi bor i ligger nära varandra och […]

Dag 8. Ieud – Borșa – Prislop – Botiza.

Viorel hämtade oss och våra picknickpaket tidigt i Ieud och nu åker vi genom olika byar på väg till skidorten Borșa. Vädret har varit dåligt i natt och är fortfarande […]

Dag 9. Botiza- Cluj – Sverige.

Det var lite kylslaget när vi åt veckans tidigaste frukost. Här i bussen är det varmt och de flesta somnar medan vi färdas i ett disigt landskap. Det är många […]

Dag 10. Cluj-Napoca – Stockholm.

Trots den tidiga avfärden ordnade hotellet frukost innan det var dags för de två som fick en extra övernattning i Cluj-Napoca att sätta sig i taxin för att åka till […]