Reseberättelser

Dag 1. Sverige – Istanbul

Det är nog bra att de flesta av oss flög från Göteborg till Istanbul för idag var det ett terrordåd i Stockholm. Någon körde en lastbil i en folkmassa vid […]

Dag 2. Mauritius – Antananarivo, Madagaskar

Vi flyger lågt över ön Mauritius där vi skall mellanlanda. Det är soligt och landet under oss är grönt och vackert. Små vita moln rör sig ibland mellan oss och […]

Dag 3. Antananarivo – Andasibe

Himlen är full av ljusgråa moln och det kvittrar vidare i buskarna. Ute är det bara runt 20 grader varmt när vi sätter oss vid stora runda bord för att […]

Dag 4. Andasibe och Analamazaotra Special Reserve

John och Nestor, naturguiderna från igår, möter osss vid biljettkontoret till Andasibe-Mantadia. Nestor går direkt iväg och letar upp en och det tar bara någon minut innan Nestor hittat lättfotograferade […]

Dag 5. Andasibe – Antananarivo

Dimman ligger tung över risfälten och fåglarna kvittrar ivrigt. Några av oss som bor mot skogen hör indrins kall tidigt på morgonen. Frukosten står framme i tid och när vi […]

Dag 6. Antananarivo – Antsirabe

Klockan 07.30 är vi i bussen och Patrick välkommnar oss, en aning mindre kraxandes än igår, till en lång bussfärd. Hans mor har vårdat honom och nu har han en […]

Dag 7. Antsirabe – Ranomafana

Reseledaren gissade att frukostpersonalen skulle vara trögstartad eftersom de visst brukar vara det här och gick därför tidigt till restaurangen. Han fick rätt. Kyparen var sen men fann sig i […]

Dag 8. Ranomafana

Efter frukost har vi etablerat oss i bussen igen och har höga förhoppningar på ännu ett parkbesök. Pojkarna där framme pratar om att namnet på den lokala folkstammen här, Tanala, […]

Dag 9. Ranomafana – Isalo

Idag var frukostpersonalen mer sömnig än i går men allt är färdigt och vår buss rullar ut från parkeringen klockan 07.10. Till höger om oss i uppförsbacken i skogen ser […]

Dag 10. Isaloparken

Dagens aktiviteter börjar klockan 07.03 med att hälsningsordet Salama blev ”salama topoko” som skall vara en mycket hövlig form av ”hej allihopa”. Solen har sitt rödaktiga morgonljus när den kämpar […]

Dag 11. Isalo – Ifaty

Morgonen börjar helt tyst och med ett vackert spel mellan ljus och skugga över bergen våra rum vetter mot. Molnen hjälper till med att skapa allt det vackra. I bussen […]

Dag 12. Ifaty

Vi äter frukost med en underbar utsikt mot Mocambique-kanalen och ett av världens största korallrev. Vågorna slår högljutt mot revet medan te, kaffe, olika brödsorter och en liten skål med […]

Dag 13. Ifaty – Toliara – Tolagnaro

Idag dukar restaurangen upp frukosten i tid men då är bara några få av oss där och som vanligt är reseledaren först vid bordet. Den manlige kyparen står för servicen […]

Dag 14. Tolagnaro och byn Ebata

Idag ställdes frukosten i vårt hotell fram i en något ogenomtänkt ordning. Effekten blev att de som kom vid utsatt öppningstid fick vänta i 40 minuter innan de kunde börja […]

Dag 15. Tolagnaro – Berenty

Idag serverades frukosten vid utsatt tid av servitören, som nu var bekymrad över att vår reseledare pratat med receptionen om att serveringen var 40 minuter sen igår. Vi har en […]

Dag 16. Berenty

Allt ljus som släcktes av att generatorn stängdes av klockan 23.00 igår kväll tändes klockan 5.00 idag. Från att strömmen satts på går luftkonditioneringen av och på ett tag tills […]

Dag 17. Berenty – Andohahela – Tolagnaro

I natt regnade det mycket och det är fortfarande blött i naturen när vi nu letar lemurer. De gömmer sig men vi hittar några som krupit ihop i en trädtopp. […]

Dag 18. Tolagnaro – Antananarivo

Efter en lugn frukost lämnar vi hotellet klockan 08.50. Idag är det soligt och himlen har bara några få tunna vita moln. Vi åker längs kusten och ser bort mot […]

Dag 19. Antananarivo – Sverige

Klockan 8.00 har vi avtackat de två som stannar i Madagaskar och satt oss i bussen mot flygplatsen. Vi krånglar oss sakta uppför den ojämna och torra lervägen till den […]