Reseberättelser

Dag 1. Wien.

Vi lämnade ett bra väder i Sverige och kom med två flyg till Schwechat-flygplatsen i Wien där det var grått och med regn i luften. När båda flygen landat gick […]

Dag 2. Wien.

Lokalguiden Birgitta Christina Kreisinger mötte oss på kajen i solen. Hon berättade om Wien och matvanorna där på väg till en rundtur i staden. Trafiken var tjock och gick ofta […]

Dag 3. Bratislava.

Efter frukost mötte lokalguiden Jana oss i Bratislava, Slovakien, tillsammans med chauffören Peter. Han körde ett litet tåg på hjul och tog oss runt Bratislava medan hon berättade roande historier […]

Dag 4. Budapest.

Efter frukost gick vi med lokalguiden Linda genom Nehruparken till en väntande buss och chauffören George. Färden började motströms längs kajen Salkahazi Sara Pesti och under två broar. Vid Kedjebron […]

Dag 5. Budapest.

Ungefär halva gruppen åkte efter frukost norrut till den lilla staden Szentendre. Våra amerikanska medresenärer fick främre delen av bussen och vi satt i den bakre. Linda från igår var […]

Dag 6. Mohac – Pec.

Under frukosten anlände vi i Mohac i sydöstra Ungern och klockan 9.00 satt vi alla i bussen mot staden Pecs. Norbert kör och Imre är lokalguide med Mikael som översättare. […]

Dag 7. Vukovar – Novi Sad.

Vi åt frukost vid kajen i kroatiska Vukovar och gick sedan på en rundtur där till fots. Guiden, Ana, ledde oss och berättade både historier från stadens utveckling och krigsåren. […]

Dag 8. Belgrad.

Idag träffade vi guiden från igår, Jelena Stankovic, igen och en busschaufför som hette Dejan. De tog oss upp till borgen Kalemegdan som vi besökte till fots. Idag var det […]

Dag 9. Järnporten.

Idag färdades vi med båten hela dagen. Vi åt frukost medan solen steg på himlen och borgen Golubac (betyder duva på serbiska) gled förbi på styrbords (höger) sida. Ett par […]

Dag 10. Vidin.

Idag vaknade vi i Vidin, Bulgarien och började dagen med att gå runt i staden. Vandringen följde muren som skall skydda staden mot fiender och översvämmningar. Till sist kom vi […]

Dag 11. Bukarest och hemresa.

I samband med frukost var det gott om väskor som åkte in och ut ur båtens hytter. Amerikanerna skulle av före oss och vi behövde alla reglera våra barnotor. Halvtimmen […]