Reseberättelser

Dag 1 Sverige – Quito, Ecuador.

I Stockholm töar den snö som finns kvar nu bort. Vi ser det på väg mot flygplatsen och genom fönstren. Vid bytet i Amsterdam var säkerhetskontrollerna lika omständliga som vanligt. Ombordstigningen […]

Dag 2 Quito – Quilotoa – Baños.

Alla vaknade tidigt. Utanför fönstret ligger morgondiset så tätt att vi knappt ser hotellets fina bassäng. Från frukostrestaurangen ser det ut som om allt utanför är vitt. Det finns mycket […]

Dag 3 Baños: Omgivningar.

Nattens regn fortsätter under frukosten men är lugnare när vi lämnar hotellet. Så kanske det skall vara om man bor nära basen av den snöklädda vulkanen Tungurahua och nära Amazonas. Naturen […]

Dag 4 Baños – Lasso: Cotopaxi.

Nu är det dags igen! Alla sitter i bussens som åker upp mot vägarna vi nyligen kom på. Vi har börjat tidigt för att komma fram till Cotopaxis nationalpark på […]

Dag 5 Lasso – Saquisilí: Marknaden – Otavalo.

Efter en ovanligt lugn morgon tar Claudio oss till marknaden i Saquisilí. Egentligen är det 5-6 marknader som ligger nära varandra på de 8 torgen i staden. Tillsammans blir de […]

Dag 6 Otavalo: Omgivningar.

Vattenkuddarna mellan täckena vid fötterna ger fortfarande värme och det glöder i öppna spisen. Några av oss sätter igång en eld igen före frukost och andra fotograferar i trädgården. Två […]

Dag 7 Otavalo: Marknad – Quito.

Dagens frukostjuice överraskade. Den kom från hybridfrukten babaco som enligt Eduardo kommer från Baños, där vi nyligen bodde. Mellan den trevliga frukosten och avfärd mot marknaden fotograferar vi vyer, alpacor, […]

Dag 8 Quito – Baltra, Galápagos – Santa Cruz: Charles Darwinstationen.

När väckningen är redan klockan 4 på morgonen är det skönt om man har allt packat och klart. Vi behöver heller ha med oss allt. Det kommer att vara varmare […]

Dag 9 Galápagos: Santa Fé och Södra Plaza.

Vi vaknar i en underbart vacker bukt utanför den lilla ön Santa Fé. Det är soligt och temperaturen är bekvämt varm. Till frukost är vi alla tidiga. Runt båtens akter äter en […]

Dag 10 Galápagos: Norra Seymour och Santa Cruz.

Före frukost hittar vi ett sjölejon som lagt sig för att vila på båtens akterdäck. Hajarna simmar fortfarande under båten och vi ser två sorters fregattfåglar (Större– och  Praktfregattfågel). När […]

Dag 11 Galápagos: San Cristóbal.

Det är soligt när vi vaknar utanför ögruppens ostligaste ö, San Cristóbal. I hamnen ligger en av kustbevaknignens båtar. När våra dingys tagit oss i land i det som är Galápagos officiella huvudstad, […]

Dag 12 Galápagos: San Cristóbal.

Tidigt i morse gick båtens motorer igång och nu saktar vi in vid det som kallas Kicker’s Rock eller Lejonklippan. Båten driver förbi så att vi skall hinna fotografera ön, […]

Dag 13 Galápagos: Mosquera och Bartolomé.

Coral I, vårt hem, vårt allt, kom fram till Mosquera klockan 3 på morgonen. Då sov vi. Nu kliver vi i vattnet utanför en pytteliten ö. Sjölejonen ligger bredvid oss […]

Dag 14 Galápagos: Rabida och Santiago.

Idag flyger många fåglar bakom båten när vi äter frukost. Båten började åka tidigt i morse och har nu kommit fram till ön Rabida. Som vanligt tar det inte lång […]

Dag 15 Galápagos: Santa Cruz – Quito.

Båtlivet börjar ta slut. Vi väcks klockan 6 och skall vara iväg från båten klockan 07.15. Mellan det skall vi packa klart och rätta till väskorna för färden till fastlandet. […]

Dag 16 Quito – Mindo: Molnskogen.

Vi sitter i bussen och hör Mikael beskriva vad vi har framför oss. Det är lite rörigt eftersom de lokala arrangörerna bytt plats på saker och ting mot vad vi […]

Dag 17 Quito – Mindo: Molnskogen

Vi sitter i bussen och smälter ännu en god frukost. På hotellet träffade vi en grupp med resenärer från olika länder i Skandinavien. Efter Mitad del Mundo, där vi var […]

Dag 18 Mindo: Molnskogen – Quito.

De som ville försöka att få se Peruklippfågeln (Rupicola peruvianus), Perus nationalfågel, åkte iväg i en fyrhjulsdriven bil fem på morgonen. Början av resan gick längs vägen vi där vi kom […]

Dag 19 – Sverige.

Förseningarna i början av flygning höll tyvärr i sig. I högtalarna ombord säger de att flera av oss kommer att missa vårt anslutningsflyg. Resten får det en aning bättre eftersom […]