Kiev och Tjernobyl, en historisk ölresa

Reseberättelser

Dag 7. Budapest.

Lite före utsatt tid, 05.30 på morgonen, lägger kapten Constantin till vid en tankstation vid flodkanten i Buda-delen av Budapest och när frukosten nästan är färdig flyttar han över våra 93 * 11 meter stora båt till Pest-sidan och kajplats 9.

Dagens lokalguide heter också Zsuzsana men är kortare och har mörkare hår än vår vän i Pecs. Hon möter upp på andra sidan Nehruparken tillsammans med chauffören Josef. Medan vi åker mot Petöfi-bron handlar föredragen om statistik. När vi korsar floden ser vi den mest sydliga bron och dess röda fästen till vänster om oss. På Pest-sidan finns ett nytt konserthus och den nya nationalteatern. Väl över i Buda har vi det tekniska universitetet på vår vänstra sida och vårt skepp över floden till höger. Universitetet har takpannor från Pecs och tankstationen ligger nära. Medan vi passerar under Frihetsbron och tar oss upp på Elisabethbron berättar Zsuzsana historier. De handlar om bombade broar, en grottkyrka som ryssar inte hittade och att termalbadet Rudacz får in vatten som är 34 – 36 grader varmt. Medan vi passerar skomonumentet och parlamentet i Pest handlar föreläsningarna om hur extremerna i vattenståndet i Donau kan bli. Vid Margaretaön får vi veta att Ungerns alla träsorter finns där ute. Av och till passerar eller möter grupper av cyklar oss. Zsuzsana säger att ungrare är bra på att paddla men dåliga på fotboll och sedan är vi framme vid Hjältarnas torg. Ärkeängeln Gabriel är längst upp och de 7 hövdingarna som kom hit och skapade landet år 896 längre ned. Trådbussarna vi ser har alla nummer som börjar med en 7:a eftersom de infördes samtidigt som man skulle fira Stalins 70-års dag. Mitt på torget finns bord och människor som har den ungerska flaggan och banderoller med texten ”Emberek Bekeert People for Peace”. Vi får två varv i rondellen för att stämningen i bussen inte skall riskeras och hinner därför se en hel del av gatan Andrassy som stängs av för en racertävling som är senare idag. Snart åker vi på gatan Wessleny och ser den stora synagogan med köerna till biljettmaskinerna. Tobaksgatan Dohayni, tar oss ut på Rakoszy och över den vita Elisabeth-bron till Buda. Här gick det tidigare en färja och 50% av staden vi ser skall ha förstörts i Andra världskriget.

När vi anländer på Slottsbacken är det många där och många bussar som just släppt av besökare. Zsuzsana tar oss med till Mathiaskyrkan och ger oss fri tid i det som kallas för fiskmarknaden men som inte alls ser ut som en sådan. Den ligger bredvid Hilton som många undrar hur ett sådant hus hamnade där. Nyligen visade oss en termometer att det är 23 grader varmt och det passar bra när vi går tillbaka till bussen fast nu under fint blommande träd. Akacior säger guiden att de är.

Josef tar oss nu förbi gaslyktorna ned till vattennivån och upp till Gellerthöjden. Här är det många som vill se på utsikten. Några av oss nöjer oss med den och andra går hela vägen till Frihetsstatyn innan det är dags att åka ned till skeppet och äta lunch.

På eftermiddagen rör vi oss runt själva och sedan åker några av oss till en Folkloreföreställning. Andra äter lite senare och roar sig vidare på egen hand. Det är och har varit en fin dag.