Reseberättelser

Dag 1. Stockholm – Doha.

Tidigt denna marsmorgon beger vi oss av till Arlanda för att åka till Filippinerna. Det är lite extra spännande att åka med just den här resan eftersom det är en […]

Dag 2. Doha, Qatar – Manilla, Filippinerna.

Tidigt på morgonen skickas vi lite fram och tillbaka mellan två platser på Dohas flygplats där passagerare slussas in till flygplanet. Det blir så trångt nedanför rulltrappan att några nästan […]

Dag 3 Manilla: Stadsrundtur och Tagaytay

Frukosten är en jättelik buffé. Vi ser att den kostar dubbelt upp mot middagen igår. Då betalade vi 620 Peso för att bli rejält mätta och idag skulle frukosten gå […]

Dag 4 Manilla – Banaue

Igår avslutade några av oss i hotellets restauranger och andra gick ut och åt i köpcentret bredvid. Det var mycket folk i rörelse utanför hotellet men de flesta försvann plötsligt. […]

Dag 5 Banaue: Batads risterasser

Det är fint att se skuggspelen som blir på kullarna när solen stiger i Banuae och sedan gå ned för att äta frukost med de andra i gruppen. Vi äter, […]

Dag 6 Banaue – Sagada: De hängande kistorna

Vår buss har inte mycket marginal när vi krånglar oss ut ur Banaue i riktning mot Sagada. På utkikspunkten över det som kallas Pyramidterasserna är det gott om asiater som […]

Dag 7 Sagada – Vigan

Vi har stigit upp tidigare än normalt och är samlade i frukostmatsalen. Mikael var där före oss och säger till oss att sätta oss vid de dukade borden. Personalen blir […]

Dag 8 Vigan: Stadsrundtur

Då var det dags! Vi ger oss strax iväg på vår rundtur i Vigan. Våra “kalesas” (häst och vagn) står bredvid entrén. Kristin pratar och Mikael översätter och förklarar. Dagen […]

Dag 9 Vigan – Laoag – Manilla

Vi inleder dagen med en lugn frukost och en riktigt stökig procedur. Många vill chansa och åka med mannen som igår utlovade tigerstudier och transport med privatjet. Fast vi får […]

Dag 10 Manila – Puerto Princesa – Sabang

Vi som var i Laoag hann knappt somna innan det var dags att kliva upp igen. De som flugit privatjet från Vigan var i bättre skick. Lite snabbt ordnar vi […]

Dag 11 Sabang: Underjordiska floder och mangroveträsket

Dagen börjar med att vi går längs stranden in till samhället Sabang. Det är en solig och varm dag. Många köar på piren för att komma med någon av de […]

Dag 12 Sabang – El Nido – Miniloc

Redan klockan 9 sitter vi i bussen och är på väg mot El Nido. Vi åker genom bergsområden på den skumpiga lilla vägen vi kom hit på och svänger sedan […]

Dag 13-15 Miniloc

Att sakta vakna upp i en bungalow på en vacker strand i Filippinerna och att sedan långsamt gå till en underbar frukost var precis vad vi gjorde idag. Vissa var […]

Dag 16 Miniloc – El Nido – Manila – mot Sverige

I samband med frukost samlas vi i receptionen för att checka in våra väskor ända till Manilla. Det ser lite roligt ut att lämna ifrån sig väskan klädd i sandaler […]

Dag 17 – Sverige

Vi har tillbringat natten på Qatar Airways flyg via Doha till Skandinavien. Det blir som vanligt någon timme på flygplatsen i Doha, Qatar, men servicen är bra och vi kommer […]