Våra resor för fågel, fjäril, trollslända och tiger mm.

Reseberättelser

Dag 4. Söndag 7/5 2017. Speyer – Heidelberg – Mannheim – Mainz

Som vanligt anländer vi tidigt på morgonen men den här gången i den tyska staden Speyer. De flesta av oss följer med en organiserad utflykt till Heidelberg, men några stannar nära båten. Allas våra utforskningar startar klockan 9 på morgonen.

De som åker med bussen träffar lokalguiden Anina Strothmann klockan 09.45 vid Neckarmünzplatz i Heidelberg. Hon kan prata svenska men guidar på engelska och är därför nyfiken på Mikaels översättningar. På ett ivrigt och glatt sätt berättar hon om staden. Vi följer Obere Neckarstrasse, som löper parallellt med floden Neckar, fram till den nygamla stenbron. Där pratar vi om Luther, drottning Silvias familj, floden Neckar och universitetet. Cancerforskning är stort här. Kyrkklockorna slår medan vi står på bron. På väg från den tittar vi på statyn över Broapan och följer Haspelgasse till chockladbutiken Knösel där specialiteten är choklad som studenter kan gömma kärleksmeddelanden i. Heidelberger Studentenkuss kallas de.

Vid kyrkan Heliggeistkirche pratar vi även om den rike hugenotten Charles Beliers fint ornamenterade hus. Victor Hugo skall ha talat väl om att bo i det huset. På marknadsplatsen går flera ur vår grupp iväg åt olika håll. Vi letar lite efter de försvunna och väntar på torget Kornmarkt. Till sist ger vi upp och går till linbanan upp till slottet. Under vägen blir vi nästan fulltaliga.

I slottsruinen är det gott om besökare. Historierna handlar om arkitektur, kungafamiljer och det trettioåriga kriget. Anina pratar mycket och är stressad av att tiden jagar oss. Vi ser borggården, utsikten över Heidelberg och Neckar men inte den jättelika vintunnan. På väg ut konstaterar vi att Apoteksmuseet flyttats hit från München. Sakta men säkert tar vi oss ut till linbanan. När Anina ser kön till den blir det tydligt att gruppen kommer att bli sen till bussen. Det oroar henne mycket. Ryska Lisa, som väntar nere vid bussen blir minst lika orolig. Det rings mycket fram och tillbaka.

Framme i den nedre delen av staden vill vi skynda oss och det blir svårt att veta om alla är med. Danskarna som liftat med vår buss fastnar i köer och kommer sist ur liften. I rask takt följer vi Hauptstrasse förbi Karlsplatz. Vi svänger vänster på Leyergasse förbi Kulturbryggeriet och ned till Neckarmünzplatz. Raskt fylls bussen och vi åker iväg en kvart sena.

I Mannheim är Ms Alemannia inte framme. Det visar sig att några ur den spanska gruppen gått åt fel håll i Speyer och att båten väntat på dem. Fartyget anländer, lägger till och kastar loss så snabbt att vi till sist knappt tappat någon tid alls. Klockan 13.30 är vi i restaurangen för att äta lunch.

Kort efter lunchen har vi en säkerhetsövning som skall utgå från hytterna men de flesta är redan iförda flytvästar innan larmet går. Det ser festligt ut med den stora baren full av människor i oranga flytvästar med krage. När vi övat färdigt lägger vi tillbaka flytvästarna i hytterna, vilar lite och ser vad som menas med att dagens fika även innehåller en kaka.

Under färden mellan Mannheim och Mainz kommer ett försiktigt regn. Det gör oss fundersamma hur det skall bli med vandringen med Mikael men till sist träffas vi på kajen vid Mainzstrand klockan 17.30. Många väljer att stanna i skeppet och vi andra går över Rheinstrasse in till Gutenbergsmuseet. Där kommer några droppar regn.

Efter Spikpelaren går vi in i Mainzkatedralen och där blir vi några färre innan vi fortsätter mot Stadsteatern och vidare till Fastnachtsbrunnen. Vi tar det lugnt när vi rör oss upp längs Gaustrasses ökande lutning och svänger vänster in på den korta vägstumpen Ölgasse tills vi når Stefansberg där vi ser Stefanskyrkan. Den är stängd. Vi hade hoppats få se fönstren som den rysk-judiske konstnären Marc Chagall skapat i den. Nu går vi i stället nedför Stefansberg och Maria-Ward Strasse till Leichhof. Här finns de finaste gatorna hittills. Vår vandring följer Nasengässchen och Augustinerstrasse.

Över oss på Augustinerstrasse visar en reklambanderoll att apoteket Adler sponsrat ett maratonlopp. På baksidan av banderollen står det att den som kan läsa texten där springer åt fel håll. Det regnar lite men utan att gå till att bli ett duggregn innan det slutar.

I en korsning svänger vi vänster upp på Holzstrasse. Den leder fram till Trätornet vid Uferstrasse. Här finns delar av den gamla stadsmuren. Mellan den och floden finns en park med konst. Vi ser vår båt längre bort längs kajen och då blir flera av oss snabba medan Mikael tar chansen att stanna inne i staden.

Milka börjar spela en halvtimme innan middagen och fortsätter efter den. Skeppet kommer att ligga här till i morgon bitti så vi har gott om tid på oss om vi vill ta en nattlig tur i Mainz. Men regnet kommer då och då och det är en aning kallt ute. Vid midnatt blir regnet starkare.