Dag 19. Victoria Falls – Johannesburg – Doha, Qatar.

Idag är ingen av oss tidiga vid frukosten men Mikael är där. Det är bekvämt att vi inte behöver stressa för att komma till någon aktivitet. Här är det också kallare än vi är vana vid. När vi börjar sätta oss vid frukostbordet är det många som packat undan sandalerna. Våra tedrickare får fundera lite när de vill ha svart te för här står det bara Tanganda på de vita påsarna.

Först George och sedan Mikael försvinner in mot centrum. Chauffören kommer tillbaka och hämtar oss och vi hämtar upp reseledaren nära konstcentret vi stannade vid igår. Bussen vänder om och åker uppför den svagt lutande backen från där vattenfallen ligger. Livingstone Way heter vägen och framför oss ser vi några tungt lastade cyklar. Nära dem stannar vi vid skylten för Comesa market för att George vill köpa kaffe. Han dricker ju rätt så många koppar per dag. Till höger om oss ser vi Victoria Falls Liqour.

När vi fortsätter färden varnar en skylt oss för Afrikansk vildhund (Lycaon pictus) men vi ser inga sådana. Hade vi gjort det skulle vi ha jublat. I stället måste vi sakta ned för att en orange lastbil fått punktering på höger framdäck. Den kör ändå sakta vidare in mot staden.

Klockan 10.40 står vi utanför flygplatsen och pratar glatt med George om hur trevlig resan varit. Vi är egentligen en timme tidiga men vi bad honom att åka hit tidigt eftersom vi vet att han behöver köra en väldigt lång sträcka hem.

En halvtimme senare är vi innanför alla spärrar. Här finns ont om butiker men de vi ser är fina. Den mest innovativa av butikerna har Darth Vader och böcker i sitt utbud. Vi konstaterar att Bollingers lageröl är riktigt dåligt och att billighetsmärket Golden pilsner är en aning bättre. George har rätt i att de billiga ölerna i Namibia är bättre än här.

Från det försenade flyget lyckas vi med nöd och näppe se Victoriavattenfallen från luften men då med viss möda. Vi sitter alla nära varandra i flyg BA 6282. Framme i Johannesburg möts vi av en festivals-liknande stämning. Det bjuds på energisk levande musik precis bredvid där några av oss provar igenom varenda vinsort, lite likör och några glas whisky.

Snart tar flyg QR 1368 oss mot Doha och där vill vi gärna gå tillsammans så att ingen kommer bort. Vi landar lite sent och tiden mellan flygen låter oss inte titta i butiker. Det hade vi i och för sig fått svårt med även om kommit fram i tid. Vår överenskommelse är att alla skall vänta på varandra utanför flyget men det visar sig att bara Mikael och några till gör det och de som väntar kan inte veta hur många som gått iväg. Till sist måste de snabba sig i fatt de som redan sprungit iväg. Genom kontrollerna blir några av oss väldigt stressade men alla kom med flyg QR 167.

I Doha ser vi genom fönstren att himlen är grå.

Fortsättningen finns här: Dag 20. Qatar – Sverige.

Vill du inte läsa den här berättelsen i uppdelningen här på hemsidan finns den till försäljning här: Dagbokshistoria för Namibia, Botswana och Zimbabwe.