Våra resor för fågel, fjäril, trollslända och tiger mm.

Reseberättelser

Dag 9. Botiza- Cluj – Sverige.

Det var lite kylslaget när vi åt veckans tidigaste frukost. Här i bussen är det varmt och de flesta somnar medan vi färdas i ett disigt landskap. Det är många gropar i vägen och det händer att någon vaknar till när vi skumpar fram längs väg 171a. Vi svänger höger ut på den mindre hoppiga väg 186 genom Bogdan Voda, Dragomirești och Saliștea de sus. Här åkte vi igår och hade problem med en parkerad sopbil. Då svängde vi vänster i Sacel men idag åker vi rakt fram i en lång svag högersväng.

Snart har väg 17C lett oss upp till Șetrefpasset och dess 818 meter över havet. Passet har en portal som vi åker igenom och på krönet ser vi hur någon planerat att sälja snabbmat här. Portalen är Rodnabergens västliga gräns och början på de vulkaniska Țibleșbergen. Tankarna går tillbaka till Creasta Cocușului som också var ett vulkaniskt område. Țibleșbergen skiljer Maramureș dalgångar från resten av Rumänien och är mycket vackert. Området kategoriseras som de Inre Östra Karpaterna. Vi åker ned på sidan av ett berg in i en dalgång. En bit bort till vänster i den lummigt gröna vegetationen har vi berget Raios (1703 m.ö.h). Solen stiger sakta och värmen utomhus kommer förhoppningssvis snart.

Vi korsar gränsen till kommunen Bistrița-Năsăud och kommer in i byn Dealu Ştefăniţei där en fin gammal järnvägsbro i tegel sträcker sina mäktiga valv över oss. Många sover men det händer att någon pratar. Järnvägen följer oss genom Romuli och Fiad. Vid Beclean når vi den nya fina och större vägen E576. Temperaturen ute har blivit lika bekväm som vyerna i det numera allt plattare landskapet är vackra.

I en korsning i staden Dej i kommunen Cluj vill vi svänga vänster men där har ett äldre par förirrat sig till mitten av korsningen med sin svarta personbil. De ser sig omkring och vår chaufför försöker vinka åt dem att köra vidare. Bussen i mötande körfält gör samma sak. Sakta men säkert tar sig paret ur korsningen. De vrider på huvudena åt alla håll och tittar med stora ögon men verkar inte se några skyltar alls. Några få kilometer utanför Dej, och strax efter att vi haft paus i solen på en mack, måste vi sakta in. En varningstriangel står bakom en lastbil och män rör sig här och var längs den trafikerade vägen. När vi försiktigt passerar ser vi att en lastbil tippat till höger så att hytten krossats. Det som var i lastbilen ligger utspritt och försvinner sakta med hjälp av de närvarande.

Mikael pratar mer när vi vaknat och bussen passerar flygplatsen i Cluj-Napoca. Ju närmare stadens centrum vi kommer desto mer avhandlas tills vi kliver av vid Heliga Mikaels kyrka. Det är soligt och varmt. Framför den parkerade bussen har vägen spärrats av och en scen håller på att byggas nära Mattias I Corvinus staty. Vi går över några gator och ned i källaren till köpcentret Sora. Här ligger restaurangen Casa Ardeleana. De är beredda på vår ankomst och servicen går snabbt. Lunchen är planerad att ta en hel timme men vi är klara på en halv. En ur vår grupp stannar en taxi för att åka till sitt hotell. Han och Mikael åker med ett flyg i morgon bitti. Vi har också en vän som åker hem om några dagar.

På Avram Iancu-flygplatsen tar vi farväl av varandra utanför bussen eftersom den inte får stanna särskilt länge. Vi har haft det bra och de som flyger idag har nu mer tid på sig än planerat. Den extra marginalen är välkommen.

Bussen tar med sig Mikael och en ur gruppen tillbaka till Cluj-Napoca och upp till Alex & George Boutique Hotel. Senare möter de den som åkte taxi och en lokal vän till Mikael på Ursusrestaurangen nära Heliga Mikaels kyrka. Men där var det för högljutt så de går vidare till Euphorias ölträdgård för att äta middag. Där sitter många och vill titta på fotboll. Innan de åker taxi hem stannar de på torget vid Mattias I Corvinus staty för att tillsammans med en stor mängd människor se större delen av Giuseppi Verdis opera Aida. Det är ett mäktigt skådespel i det fria. Bara några timmar återstår innan det är dags att åka till flygplatsen.