Våra resor för fågel, fjäril, trollslända och tiger mm.

Reseberättelser

Dag 8. Speyer – Basel, Schweiz – Sverige.

Danskarna hade fått höra att de kan betala sina barnotor från klockan 6 på morgonen idag och flera av oss hoppas på 06.30. Den av receptionisterna som är minst välkomnande är där och motar bort en ökande mängd köande genom att säga att man bara får betala från klockan 7. När sedan betalningarna börjar hanteras fungerar det bra för de flesta men övriga får en eländig behandling. Receptionisten uppfattas som oförskämd mot både resenärer och Mikael när hon och en av hennes underlydande avbryter alla och nästan skriker sina svar. Resten av personalen fortsätter att vara angenäm.

Bagaget styrs till rätt buss genom att vi satt band med olika färger på våra väskor men de som bär ut dem gör oss nervösa när de inte verkar bry sig om vilken väska som skall vart. Till sist går vi den långa sträckan till bussen. Himlen är jämngrå och dimman över Speyer är tät. Vi ser inget av stadens stora kyrka men Mikael berättar om den. Vi hör också om tiden då Speyer var en viktig stad.

Vid Karlsruhe är det trafikstockning i de mötande filerna men hos oss flyter det på bra och i ett lugnt tempo. Längs väg 5 passerar vi ibland mindre vägbyggen.

I Renchtal, nära avfarten mot Strasbourg, stannar vi för att sträcka på benen och få tillgång till toaletter. Här roar en skylt med texten ”kvinnoparkering, 3 platser” oss men vi tror att det har mer med säkerhet än körstil att göra. På väg från Renchtal mot Basel regnar det då och då i små skurar. Till höger ser vi den stora tunnelfabriken Herrenknecht AG och nöjesparken Europapark.

Utanför Duisburg och nära arenan Schauinsland-Reisen kör vi in vid en mack för att se om det passar som lunchställe, men vi stannar inte. I stället åker vi vidare över floden Dreisan och till raststället Blauenblick i Bad Bellingen. Vi är bara 20 km från den schweiziska gränsen och nu är solen tillräckligt stark för att flera av oss skall äta lunchen utomhus.

I bussen lyssnar vi på en föreläsning om Basel tills Michael släpper av oss på Dufourstrasse vid sidan om Konstmuseet. Där lämnar de två som skall till Zürich oss. Solen skiner. Vi som är kvar samlar ihop oss och går runt hörnet så att vi passerar museets entré. Där pratar vi översiktligt om att Hans Holbeins målning av den döde Jesus i graven från 1521 finns här och att det var hit Dostojevsky kom för att se konstverket innan han skrev boken Idioten.

I nästa korsning följer vi Elisabethstrasse fram till kyrkan med samma namn. Längs kyrkans långsida går vi nedför en backe nära Basels teater och vänster tills vi når gågatan Steinenvorstadt som vi följer tillbaka åt höger. En kvinna från Västerås som bott här länge kommer fram och pratar med oss. Hon pekar åt olika håll och går sedan glatt vidare. Vid Barfotaplatsen överraskar vi turistbyrån med att välla in i deras kontor i jakt på kartor. Tidigare har båten delat ut kartor men de hade ingen för Basel.

Försedda med kartor och en vacker dag i en vacker stad skiljs vi på Barfotaplatsen. Någon timme senare hämtar chauffören oss vid konstmuseet. På väg till flygplatsen avtackar vi varandra och honom.

Incheckningen sköts delvis av förvirrad flygbolagspersonal och flera av oss får biljetter utan bestämd sittplats. På flyget mellan Basel och Amsterdam kommer alla med men två blir sedan kvar i Amsterdam samtidigt som andra i gruppen tilldelats platser där det redan sitter folk. Nästan mitt i natten landar de flesta av oss i Sverige.