Reseberättelser

Dag 1. Skandinavien – Wien.

Det är svalt och soligt klockan 09.35 när flyg OS312 lämnar Arlanda. I det finns de flesta av oss som skall till Wien för att åka på flodkryssning på Donau. […]

Dag 2. Wien.

Efter frukost tar den svenske lokalguiden Andrea Babak från Västerås och chauffören Ozzy oss på en rundtur i Wien. Hon börjar med att berätta att vi är vid DDSG, Donau […]

Dag 3. Bratislava.

Vi vaknar med Slovakiens huvdstad, Bratislava, utan för våra hyttfönster. Vanliga samtalsämnen nu är gårdagens omdebatterade taxiresa, att Mikael var den som anlände till skeppet närmast avgångtiden och hur vi […]

Dag 4. Budapest.

Båten anländer tidigt till Budapest men tankar först på Buda-sidan, där borgen och Gellertbadet ligger. När vi så smått rör oss mot frukosten flyttas skeppet över Donau till Buda-sidan och […]

Dag 5. Budapest.

Vid varje måltid imponeras vi av köket på båten och kort efter att de serverat dagens frukost sitter några av oss i en buss som tar oss till den pittoreska […]

Dag 6. Mohac och Pecs.

Idag heter lokalguiden Zsuzsi och chauffören Norbert. Namnen går att förenkla till Susan och Noby. När vi fortfarande är i Mohac och precis börjat åka mot Pecs berättar hon att […]

Dag 7. Vukovar och Novi Sad.

Skeppet står vid kaj mellan en pråm och ett annat skepp när vi äter frukost. Något senare tar vi oss över pråmen och till kajen där lokalguiden Igor möter oss. […]

Dag 8. Belgrad.

Vi börjar dagen med att en svettig Marko anländer några minuter sent. Han säger att vi därigenom fått en förevisning av att Belgrad är improvisationernas huvudstad. Chauffören, Tima, var före […]

Dag 9. Järnporten.

Vädret blir dåligt under natten. Vågorna går upp till ca 1.5 meter och vinden är stark. Skeppet går för full maskin och kommer därför lite tidigt till borgen Golubac. När […]

Dag 10. Vidin.

Strax före frukost är det grått ute men när vi sätter oss till bords börjar solen ta sig genom på några ställen. Ändå är det kallt när vi samlar oss […]

Dag 11. Targu Magurele – Bukarest – Skandinavien.

Receptionisten ringer runt och väcker oss klockan 05.30. Endast mannen som förstått dricksen annorlunda än resten säger att han inte fick ett väcksamtal. Klockan 6.00 sitter många av oss till […]