Våra resor för fågel, fjäril, trollslända och tiger mm.

Reseberättelser

Dag 7. Vukovar och Novi Sad

Vi åt frukost vid kajen i kroatiska Vukovar och gick sedan på en rundtur där till fots. Guiden var en festligt sarkastisk ung man vid namn Domgoj, vilket förenklades till Dom eller Don Perignon. Han ledde oss och berättade både historier från stadens utveckling och krigsåren. Vi fick veta vilken staty som var vem och varför samt visades ett exempel på ”stalinistisk barock-arkitektur”, som Dom skämtsamt kallade de mest karaktärlösa husen. Medan vi vandrade steg temperaturen märkbart i takt med att solen blev starkare. Solen passade bra för att strosa runt i den lilla staden under vår lediga tid. Många av dem som var tillbaka tidigt på båten hamnade njutandes på soldäck. Stora skillnaden där är om man har en skaffat sig en drink eller inte. På väg från Vukovar får vi en fin vy över det gamla sönderskjutna vattentornet och staden. Det är soligt och man känner en sval vind på däck.

En kort tid efter lunch höll Mikael en till löst strukturerad föreläsning om Balkan, Osmaner, Habsburgare och lite allt möjligt från trakten runt floden Donau. Den drog ut en aning på tiden men det skedde samtidigt som vi ändå satt fast på Donau på grund av någon form av arbete. Framme i Novi Sad, Vojvodinas huvdstad, blev det en lång väntan på att passkontrollen skulle klaras av. Vi väntade i baren och fick till sist lämna skeppet för att gå på en snabb stadsrundtur med Elena. Hon började med att visa var NATO bombat sönder broar och berättade att det skedde av ekonomiska skäl eftersom man ändå inte blev av med Milosevic som då styrde Serbien. Novi Sad skall betyda ”ny marknad” och i staden såg vi fina handelsgator och fönster som man kan kika ut ur utan att synas eller drabbas av dåligt väder. På det centrala torget i staden pratade vi om Einstein och fortsatte mot teatern där en buss väntade på en del av vår grupp. Resten skulle stanna i ett soligt Novi Sad.

De som åkte med bussen kom att besöka klostret Krusedol och dit kom vi sent eftersom vi börjat med förseningar. Lokalguiden heter nu Vesna. I klostret håller munkarna på att avsluta en gudstjänst och vi tittar på den och hör berättelser om vad vi ser. Från klostret åker vi till en familjeägd vingård i Sremski Karlovci. Det blir 5 viner, två dessertviner, 3 honungssorter och en nubbe sprit innan vi ramlar in i gårdens butik och från den ut till bussen.

Middagen blev sen idag och den skall följas av operasång. Vi skall också ställa om våra klockor i natt så att de visar en timme mer.