Vandra i underbara Bjelasnica!

Reseberättelser

Dag 1. Skandinavien – Shkodra, Albanien.

Flyget landar något försenat på Tiranas flygplats. Vi träffar reseledare och lokalguide i ankomsthallen. På väg ut ur byggnaden och möts vi av värme och sol. Guiden svänger ut på den enda väg som leder från Tirana upp till Shkodra. Trafiken är ivrig och många kör opportunistiskt. Vi pratar lite allmänt om Albanien och är snart framme i den lilla staden Lezhe. En bro leder över floden och vi kliver av för att titta på Skanderbegs grav. Han är Albaniens nationalhjälte. Det var här han samlade landets stammar den 2:a mars 1444 för att bekämpa Ottomanerna. Solen är aggressiv och vår lokalguide, Zafir, går för att köpa frukost medan vi pratar med den glade biljettförsäljaren vid monumentet. Han pekar gärna ut borgen som ligger på en kulle bredvid monumentet.

Det är bekvämare med skuggan i bilen. Vi växlar lite mellan luftkonditionering och att öppna fönstren. Ibland kör vi om cyklister. Den vildaste av dem cyklar fort och väldigt nära bakom en liten skåpbil. Trafiken bromsas av en häst med vagn. Snart syns en borg på en bergstopp i fjärran och vi korsar floden Drini innan vi svänger upp till höger för att komma till ruinen. I borgen berättar vår reseledare, Mikael, och Zafir om vad vi ser. Historierna börjar med legenden om hur fru Rozafa blev imurad i en av väggarna för att ge borgen styrka och att det är hon som gett namn åt borgen. Vi fortsätter med historier om floder och härskare. Det är sen eftermiddag och solen är mildare. Vi är nästan helt ensamma i ruinerna. Museet är stängt, enligt Mikael är det nästan alltid så,. Caféet bredvid skall dock ibland vara öppet. Utsikten är bedårande och det är lätt att förstå varför det var bra att bygga en borg här. Första kända bosättningen här är från flera hundra år före Kristus. Det är lätt att se vilken del som byggdes av Illyrierna och vilken som byggts av de andra som kom efter.

Zafir kör oss ned från borgen till Hotell Argeti och en timme senare går vi för att äta middag på Tradita. Nu har temperaturen ute blivit mycket behaglig. Det är fortfarande ljust och medan vi väntar på ett bord ser vi vad som finns i restaurangens lilla museum. Allt är fint och vi känner igen många av verktygen som ställts ut. Zafir har komponerat en rejält och god middag. Vi dricker husets eget vin och går sedan ut på vår första xhiro, kvällsflanering. Tillbaka i hotellet kontrollerar vi med kyparen att vi verkligen får frukost klockan 6.30 i stället för 7. Det är viktigt för oss eftersom vi måste hinna till en båt och då måste vi börja åka klockan 07.30.