Våra resor för fågel, fjäril, trollslända och tiger mm.

Reseberättelser

Dag 4. Berliner Hütte.

Två besväras av dåliga magar. Snart visar det sig att de två egentligen är sex. Funderingar cikulerar om orsaken kan vara något från den italienska buffén vi fick till middag i går. Något svar har vi inte kommit fram till när vi kliver ombord på buss 4102 mot Schlegeis. Det finns gott om sittplats. En halvtimme senare stiger vi av i Breitlahner (1257 möh) och där går en liten mörkhårig kvinna med piggt ansikte fram till Mikael direkt när vi kliver av. Det visar sig att hon känner igen honom från tidigare besök i Berliner Hütte. Mörka moln hänger över oss men temperaturen är bekväm för att vandra. Vi följer en ibland högljudd liten flod, Zemmbach, men ser den inte hela tiden. Ett café, Klausenalm (1301 möh), ligger delvis inne i en stor sten men är stängt. De skyltar om att de har en konsert i kväll. Konserten börjar en kvart innan sista bussen till Mayrhofen går.

Vi har lätt att följa väg 523, Adlerweg, som nu är en plan grusväg. Framför oss i fjärran ser vi några vattenfall. Kobjällror plingar hela tiden men vi ser inte alltid korna. Till vänster reser sig Steinkarkopf (2090 möh) och en bit bort till höger ser vi Greinersonnwand (2785 möh) och Grosser Greiner (3201 möh). Vägen går nu uppför och tar oss till Grawandhütte (1636 möh). Vi vimsar först runt lite men beställer sedan fika. Mikael har tagit med sig rökt hjortkött och en flaska alpkryddad sprit som han bjuder på. Ett par knän ömmar fortfarande och vänder tillbaka mot Breitlahner men resten går snart vidare mot Alpenrosehütte. Temperaturen har sjunkit och molnen är inte lika mörka som de var när vi började gå. Det är lätt för oss att vandra. Zemmbach hörs nu långt under oss och vatten porlar ned längs bergen ned mot floden. Vi möter andra på stigen som byggts längs bergskanten och några av dem har hittat gott om edelweiss som de visar oss. Den ivrigaste av utpekarna springer runt som ett barn i en leksaksbutik när han visar blommorna.

Rasten vid Alpenrosenhütte (1873 möh) blir kort och två av oss väljer att stanna där när vi andra går vidare. Längs den ganska korta vägen passerar vi ett monument tillägnat första världskrigets offer. Inne i Berliner Hütte fångar den lilla kvinnan från bussen in Mikael igen och berättar historier om huset som han direkt översätter för gruppen. Hon hade fått skjuts med bil så långt det är möjligt. Längst in visar hon kvinnornas matsal. Det är husets äldsta del och där uppfördes sång- och teaternummer mot entré. Pengarna gick till att bygga den matsal vi snart tänkt använda. I ett hörn hänger ett foto av kvinnan som var brevbärare när Berliner Hütte hade en poststation. Kvinnan gick hela tiden fram och tillbaka och sov över här, i Ginzling och i Mayrhofen. I källaren fanns en Kegelbana (ungefär som bowling) men nu ser det ut som ett skrotupplag eller ett övergivet förråd där nere. Förr i tiden bodde man ofta här i sex veckor i sträck. Då var glaciären som är mittemot altanen närmare huset.

Efter lunch går några av oss tillbaka på Adlerweg och resten vänder av upp längs den steniga stig som leder mot glaciären och nedanför Steinmandl (2634 möh). Vägen är ibland ett stort stenröse som vi ganska lätt tar oss fram i men blir sakta fin och plan. Här kallas den för både Gletscherweg, Adlerweg och 502. Strax efter ett litet vattendrag delar sig stigen och vi följer den som kallas 520 ned förbi Waxeggalm (1871 möh) och tillbaka till Alpenrosenhütte. Nu följer vi Adlerweg tillbaka över Grawandhütte. Regnet håller sig borta och temperaturen är fortfarande angenäm. De tre timmar vi gett oss räckte både till omvägen och en fika vid Breitlahner. Härifrån kommer skidåkaren Kröll. Klockan 16.15 sitter vi på bussen och vid middagen pratar vi länge om olika alternativ för vad vi kan göra i morgon när vi har en dag utan styrt program. Mikael funderar på att ägna dagen åt en egen vandring och det kan tänkas att några av oss följer med på den. Andra vill ta det lugnt och någon lockas av att åka till Innsbruck.