Vandra i Sutjeskas Nationalpark!

Reseberättelser

Dag 5. Grübelspitze, Stoarnkasern och Steinerkogl.

Vi åker med samma buss som i går men stiger av i byn Tux-Lanersbach (1281 möh) vid liften Eggalmbahn. Mikael får ett nytt liftkort och vi åker upp till Restaurang Eggalm (2000 möh) och börjar nästan direkt gå upp mot toppen, Grübelspitze. Grusvägen (nr 35) är lätt att följa men vi tar det försiktigt. Snart mår en av oss dåligt och vänder till liften. Vi har redan blivit en bra grupp och grämer oss en del över att inte vara fulltaliga men inser att det inte är möjligt idag. Utsikten mot dalen där vi började är magnifik.

Vädret är vackert och vi ser var vi vandrade första dagen. Åt andra hållet syns glaciären ovanför Hintertux och en del av hur vi gick igår. Efter en timme når vi toppen (2395 möh). Från den följer vi kammen mot mot Zilljöchl och alla vill fotografera de vackra vyerna. Det svåra är att få något att vara framför kameran. I Zilljöchl vänder vi in på stig 35 mot Stoarnkasern. Vi slingrar oss fram på skrå. Ibland följer blicken en av de många fjärilarna. Fåglarna är färre men ganska ofta imponeras vi av rovfåglar i lugn och majestätiskt segelflykt. De gröna fälten över och under oss är fulla av blommor. När vi kommer runt en kurva på en av kammarna står ett murmeldjur och äter på ena sidan av stigen medan baken är på andra sidan. Det upptäcker oss och skumpar ganska sakta och lite klumpigt iväg uppåt från stigen så att det blir synligt för oss alla. En kort stund sitter det och tittar tillbaka på oss. Lite längre upp ser vi ett till murmeldjur men det är inte alls lika intresserat av vilka vi är. Vi försöker ta våra kort och går sedan vidare ända ned till Stoarnkasern där vi tittar på almens osttillverkning, fikar, vilar och äter ännu en apfel strudel.

Efter en kort vila följer vi grusvägen 322 ned till Juns, där vi väntar nästan en halvtimme innan bussen kommer. Resten av osten vi delat på går åt medan vi väntar. Framme i Mayrhofen står tåget inne och verkar vänta på oss. Vi åker med det ett par stationer till Ramsau, där vi får veta att liftkorten bara gäller för en uppfärd per dag. Vi betalar 6,60 euro extra per person och åker upp. En stol var i sakta tempo. Många äldre personer eller barnfamiljer är på väg ned och ibland lyckas de inte sätta sig i stolarna och hela liftsystemet stoppas. Vi har det soligt, varmt och bekvämt. Under oss ser vi hur vinden skapar föränderliga mönster i det gulgröna gräset. Snart når vi dagens lunchalm,  Sonnalm (1350 möh). Mikael har sagt att dagens andra vandring börjar ’lite uppåt’ från Sonnalm. Den gick ganska mycket uppåt och det var tuffast för alla ben i gruppen som är vana med de platta skånska slätterna. Utanför Alte Kotahornalm (1624 möh) vilar vi bara lite. Nu är vandringen lättare och med fina vyer över Zillerdalen.

I Karlalm tittar en rolig äldre herre ut och undrar om vi är törstiga. Bredvid honom finns en poetisk skylt som säger att livet inte är värt att leva utan fett och ost. Vandringen går nu nedåt genom ett skogsparti och till sist ut på asfalterade vägar över ängar mot Berggasthaus Steinerkogl (1270 m). En kort titt på den spektakulära utsikten över Mayrhofen och påfyllning av våra vattenflaskor och vi är på väg igen nedför ännu en skogsstig. Den följer en kamm som är förvånandsvärt flack och enkel att följa. Hade vi inte behövt akta oss för alla rötter skulle vi ha kommit fram fortare. En av oss snubblar och får några skrapsår och bara den som vänt vid Eggalmbahn hinner i tid till middagen.

Ett matt gäng sätter sig en halvtimme senare än planerat vid middagsbordet. Vår sjukling är marginellt piggare. Mikael pratar om att vi i morgon skall gå till något som heter Berliner Hütte. Vi undrar om det kanske går ’lite uppåt’ där också och om vi kommer fram så fort att det bara säger ’tjoff’.  Väderutsikterna är inte de bästa för morgondagen. Men vi konstaterar att det bör vara bättre än ’Dalbyfenomenet’ som går ut på att inte sluta när man borde och på så sätt hamna i en oändligt lång och tråkig vandring. Så ska det inte bli i morgon, säger Mikael.

Här finns en film om dagens vandringar.