Dag 9. Twyfelfontein: Hällristningarna – Himba-by – Etosha. Del 2.

Arthur går och berättar i maklig takt. Mikael antecknar och översätter. Vi hör berättelser om att tysken Reinhart hittade dessa ristningar år 1921. Nomadiserande ursprungsinnevånare har knackat in vad de sett och lagt till figurer för rituella ändamål. De har använt verktyg av de hårdare bergarterna kvarts och basalt för att göra mönster i den mjukare sandsten. Att fylla i mönstren med färg är ovanligt eftersom resultatet förstörs av regn och för att sandsten suger upp all färg.

Brunnen en bit upp på bergsslänten gömmer sig bakom träd och den är orsaken till att man kunde bo här. Det är också den som gett trakten namnet Twyfelfontein som betyder tvivelaktig brunn eftersom den inte alltid har vatten. På det lokala klickspråket heter brunnen //we//ais. De skriver sina klickljud med snedstreck.

Vid panel 5 ser vi en inristad giraff, ett noshörningsbarn, en hyena och en struts. I närheten har vi ruinen från huset som David Lavin bosatte sig i 1946 när han kom hit med sin fru och tre barn för att arbeta som fårbonde. År 1964 förstatligades marken och året efter det tvingades familjen Lavin till ett kringflackande liv.

Guiden kallar ett vitt träd till vänster om oss för Shepherds Tree (Boscia albitrunca) och säger att namnet kommer av att herdar brukar vila under det och för att de ger bitar av grenarna som mat till sina får. Vi får veta att trädet brukar ha bär men i år uteblev de eftersom regnet kom sent. I stället för bären ser vi en till råtta på en liten röd klippavsats ovanför oss. Innan vi går vidare konstaterar vi att roten på det här trädet ser ut som en elefants fot.

Klippartiet vi nästan klättrar igenom gör många av oss anfådda. Vi sätter oss därför i en cirkel och vilar en kort stund. Långsamt berättar Arthur om Lejonmannen som vi snart får se och om hans fem tår, människohand på svansen och antilop i munnen. Först tränger sig dock en guide med en liten grupp före oss. Framme vid inristningen får vi veta att bara en shaman kan ha sett denna skapelse och i trans för då kan de själva bli djur.

Fortsättningen finns här: Dag 9. Twyfelfontein: Hällristningarna – Himba-by – Etosha. Del 3.

Vill du inte läsa den här berättelsen i uppdelningen här på hemsidan finns den till försäljning här: Dagbokshistoria för Namibia, Botswana och Zimbabwe.