Vandra i Sutjeskas Nationalpark!

Dag 7. Påskön: Ahu Tahai och Orongo. Del 3.

Dag 7. Påskön: Ahu Tahai och Orongo. Del 3.

Husen bakom oss liknar de vi såg i Orongo men kommer från orostiden efter att långöronen brändes ihjäl. Befolkningen försökte då att skydda sig mot överfall genom att bosätta sig i stenhus med låga ingångar. De dramatiska berättelserna fortsätter med krematoriet bredvid och att man efter en tid inte kunde bränna de döda eftersom man fått ont om ved. Under samma tid vältes många stenstatyer och det var meriterande att få deras huvuden att huggas av. Ungefär år 1839 vältes den sista och då var inbördeskriget slut. Till alla dessa dramatiska historier hör vi att kycklinghusen kallas Hare Moa och att de hade hemliga ingångar eftersom det var en ära på ön att vara duktig på att stjäla saker. Vita fjädrar var bra eftersom de användes i cermonier för att symbolisera renhet och hönorna blev även offergåvor.

Vi flyttar oss en aning eftersom grupp 9 från kryssningsskeppet vill ned till kanotrampen. En ung kvinna håller upp en blå skylt med gruppnummret och den liknar en platt spade. Skeppet är Black Watch från det norska rederiet Fred Olsen.

På gräsmattan tittar vi på en Umu, jordugn, och ett båthus. De heter så eftersom husen ser ut som en båt och ingången till dem måste vara låg för att onda andar skall fastna utanför. Barn hölls inomhus för att deras hy skulle bli så vit som möljligt. Mikael översätter även Martins berättelse om hur han går baklänges in i sitt hus för att inte andarna skall kunna smyga efter honom. Vi tvivlar på andarna och får då höra att guiden sett en person dras ur ett tält utan att det fanns någon utanför. Han plockar sedan upp två varianter av obsidian och förklarar hur de användes.

Besöket vid Tahai avslutas med en frågestund som börjar med hur man får olja och bensin till macken om det inte finns någon hamn. För 15-20 år sedan fanns det folk som ville bygga en hamn men befolkningen satte sig emot det. Vi fortsätter med att prata om hur en stor dieselgenerator ger ström till staden men att den ibland lägger av och att solceller börjar bli populära. Turismen är hela inkomstkällan här och vi får veta statistiken för det. Martin säger att öns poliser har en semsterlik tillvaro eftersom brottslighet saknas men att de ibland haft problem med inflyttade fastlands-chilenare. Reseledaren lägger nu till historier på svenska om incidenter som varit. De som bråkade har skickats hem. Acceptansen av utlänningar som börjar kärleksrelationer med påsköbor är stor men man får inte köpa mark här om man inte har en stark koppling till ön och sedan 1-2 år skall ön få behålla turistinkomsterna

Fortsättningen finns här: Dag 7. Påskön: Ahu Tahai och Orongo. Del 4.

Vill du inte läsa den här berättelsen i uppdelningen här på hemsidan finns den till försäljning här: Dagbokshistoria för Chile och Påskön.