Dag 12. Rundu – Bwabwata: Nationalparken. Del 7.

Warning: Undefined variable $orderby in /customers/b/e/6/karlmark.se/httpd.www/admin/wp-content/themes/karlmark/page.php on line 34

Plötsligt kastar sig en struts ut från buskarna till vänster om oss. George roar sig mycket åt att Mikael hoppar till eftersom han inte upptäckt den innan och han tycker senare att det blir ännu roligare när strutsen envisas med att springa rakt framför vårt ”monster”. Vi filmar och fotar och försöker få strutsen att springa åt sidan men lyckas inte med det förrän vi stannat flera gånger så att djuret skall få lugna sig. När vi står stilla stannar en vit personbil bredvid oss. I den sitter två av George’s guidekollegor. De berättar att de nyss krockat med en ko och kör sedan om oss så att vi hamnar i deras dammoln.

Klockan 18.01 är vi vid bommen och skylten som varnar oss för diverse djur och parkvakter. Här kör vi om den vita bilen som stannat. Framför oss till höger har vi en mörkt orangefärgad sol. Den blir sakta allt mer röd tills den nästan lagt sig på horisonten. Vi ser en man komma joggande mot oss på asfalten. I byarna har folk tänt brasor och på en skylt står det att vi har flygplatsen Bagani till vänster. Här stannar vi för att fotografera den ovanligt vackra solnedgången.

När vi fortsätter ser vi att en fotbollsmatch är igång och att det ena laget är utrustat med röda varningsvästar. Redan klockan 18.30 är vi tillbaka i hotellet och då går de flesta av oss direkt till vattenfallet eftersom det snart kommer att vara mörkt där. Med det höga vattenstånd vi har nu ser fallet mer ut som en fors än ett vattenfall.

Middagen serveras klockan 19.30 och sedan går vi genom skogen eller ut på spångarna till våra rum. I morgon är det fredag och tidig frukost.

Fortsättningen finns här: Dag 13. Bwabwata – Okavango, Botswana.

Vill du inte läsa den här berättelsen i uppdelningen här på hemsidan finns den till försäljning här: Dagbokshistoria för Namibia, Botswana och Zimbabwe.